Balanç desplegament PMUST 2012-2013: Més de 100 accions cap a un nou model de mobilitat
Els treballs continuen amb més actuacions i consolidant els avenços envers una ciutat més convivencial (llegir més)
EL CONSELL DE LA MOBILITAT SE SUMA AL DIA MUNDIAL EN MEMÒRIA DE LES VÍCTIMES D’ACCIDENTS DE TRÀNSIT
El Consell Municipal de la Mobilitat s’ha volgut sumar a la celebració del Dia Mundial en Memòria de les Víctimes d’accidents de Trànsit, que és el diumenge 17 de novembre, amb la redacció del següent manifest:
“L’accidentalitat a les carreteres i carrers del nostre municipi és una de les preocupacions de l’Ajuntament de Tarragona. Tant és així, que des de l’any 2012 la ciutat està desplegant el seu Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) amb accions concretes per prioritzar el vianant, el transport públic i els mitjans de transport alternatius com la bicicleta i els patins, conscienciant de l’ús racional dels vehicles i prenent mesures concretes de reducció de velocitat en les vies urbanes.”
Igualment, des del mes del març de 2013, l’Ajuntament de Tarragona, en col·laboració amb el Servei Català de Trànsit, ha renovat el Pla Local de Seguretat Viària 2013-2016, un pla que parteix del compromís per seguir treballant per reduir la sinistralitat en zona urbana i fixa l’objectiu de baixar un 20% el nivell d’accidentalitat amb víctimes actual i reduir un 30% els atropellaments l’any 2016 respecte als de l’any 2011.
Aquest document manifesta la voluntat que el municipi treballi amb criteris bàsics de seguretat viària incloent-les en les polítiques municipals a més llarg termini i no només en el període que contempla el propi Pla.
És amb aquestes premisses que Tarragona s’adhereix a la commemoració del Dia Mundial en Memòria de les Víctimes d’accidents de trànsit que realitza l’Associació Prevenció d’Accidents de Trànsit (P(A)T) el proper 17 de novembre.
Amb aquesta carta d’adhesió volem expressar la nostra intenció de desenvolupar els compromisos de la P(A)T i fer-los part de l’estratègia de la ciutat en la sensibilització i prevenció dins de la lluita contra els accidents de trànsit”.
Tarragona, 15 de novembre de 2013
EL TRANSPORT PÚBLIC GARANTEIX EL BITLLET SOCIAL I MANTÉ LA CONTENCIÓ DE LA DESPESA
Per segon any consecutiu l’increment mitjà de la tarifa estarà per sota del previst inicialment en el Pla d’Ajust de l’Ajuntament i passa de 0,53 a 0,54 cèntims de mitjana en cada viatge
L’Empresa Municipal de Transports de Tarragona (EMT) presenta, per segon any consecutiu, uns pressupostos marcats per la moderació de la despesa i l’increment de tarifes per sota del previst inicialment en el Pla d’Ajust de l’Ajuntament aprovat pel ple municipal l’any 2011. En concret, es garanteix el bitllet social, que suposa un 40,32%, i s’aposta per fidelitzar els usuaris habituals d’abonament i de la targeta T-Avança amb una pujada moderada de tarifes.
El bitllet passa de 0,53 a 0,54 cèntims de mitjana en cada viatge, és a dir, s’augmenta només un cèntim, la qual cosa suposa un 2,94% d’increment total front el 5% que marcava el Pla d’Ajust d’acord amb l’IPC sectorial del transport. Això es tradueix concretament en un increment del bitllet senzill de 1.40 a 1,45 euros i amb la tarjeta T-Avança la tarifa individual cau a 0.93 cèntims viatge a partir de sis expedicions al mes, que es poden sumar entre tota la família. Cal recordar que el preu actual d’un viatge, el seu cost real, és de 1,73 euros bitllet.
En el pressupost es manté la contenció de la despesa iniciada l’any 2012 amb el pla de viabilitat de l’empresa municipal, amb una reducció sobre el 2013 del 3,4%.Tot i aquest esforç d’austeritat, cal dir que l’increment d’ingressos no assoleix les fites previstes atès que s’està produint una lenta recuperació dels usuaris, que a Tarragona va representar un 7% menys de viatgers respecte dels tres últims anys. És per això que la reducció de l’aportació municipal es manté en 2 milions d’euros ja que el principal objectiu és sobretot mantenir el percentatge de bitllet social que subvenciona els viatges a escolars, jubilats i col·lectius amb necessitats especials de mobilitat.
Cal tenir en compte, però, amb les mesures de foment del transport públic i els nous abonaments com la T-avança s’està reduint l’usuari del bitllet senzill i es guanyen viatgers més fidels. En concret l’ús del bitllet senzill ha baixat del 16.03% de l’any passat al 15,72% actual.
Un dels aspectes destacables és que malgrat el pla de viabilitat econòmica que s’està aplicant des de l’any 2012, l’EMT ha anat millorant el servei en el marc del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Tarragona (PMUST). Aquest pla ha permès realitzar una política unitària en mobilitat que ha repercutit en la millora del servei de l’autobús i en que cada cop més sigui vist per part de la ciutadania com una alternativa de mobilitat cada cop més útil. Entre d’altres actuacions cal recordar:
* Augment de la cobertura de la xarxa (6 línies noves) i millora de les freqüències
* S’han tingut en compte els col·lectius amb mobilitat obligada. És per això que s’han adaptat horaris i freqüències a escolars, universitaris i treballadors. Segregació de carrils per evitar l’aparcament infractor en carrils de circulació i eliminar els embussos que penalitzen l’autobús.
* Augment de la vigilància en parades de bus per evitar problemes d’accessibilitat a l’usuari
* Campanyes i foment del seu ús en escoles, mitjançant reunions informatives, i centres de treball a través dels sindicats. Algunes de les millores que s’han valorat en aquest àmbit és la transformació de la línia 7 en la línia 34 amb el doble de freqüènca per connectar el centre amb l’àrea interior dels barris de Ponent (Floresta, Albada, Riu clar i polígon de les Gavarres) i la creació de les línies 41 y 42 a la zona educacional i Complex Educatiu.
* Actuacions per potenciar la integració dels col·lectius socials específics: augment de l’oferta de recorreguts o de l’autorització per a transportar cadires d’infants, que avui en dia significa facilitar principalment l’ús del transport públic per a les dones, un dels col·lectius més importants d’usuaris de l’EMT
* Campanya d’informació per potenciar la intermodalitat entre el bus i el vehicle privat. Aquesta campanya va rebre la distinció de la Comissió Europea.
* Cursos de conducció segura i eficient pels conductors de l’EMT que permeten una reducció del consum de combustible de fins el 10%.
* Millora en la gestió de les flotes gràcies al sistema SAE
* Millora en el sistema de pagament, pioner a tot l’Estat, amb la targeta T-Avança, que pretén, a més dels avantatges per a l’usuari, la fidelització a l’EMT, però també un progressiu increment de viatgers.
Tarragona, 7 de novembre de 2013
Diari Més
Entrevista a Begoña Floria sobre l’ús del cotxe
30/10/2013
Diari Més
El transport urbà, una opció real per a la mobilitat dels Tarraconins
30/10/2013
Diari
Tarragona inicia una nueva era en transporte público
25/10/2013
SETMANA DE LA MOBILITAT SOSTENIBLE I SEGURA 2013
LA NOVA TARGETA T-AVANÇA DE POSTPAGAMENT PERMET VIATJAR AMB LA MILLOR TARIFA POSSIBLE
Tarragona és la primera ciutat de l’Estat que compta amb aquest nou servei
Avui ha entrat en funcionament la nova targeta de transport T-Avança que posa en marxa l’Empresa Municipal de Transports. Es tracta d’una targeta postpagament, personal i intransferible que permet pagar la tarifa més baixa en funció del nombre de viatges que es fa al mes. La tinent d’alcalde de Mobilitat i presidenta de l’EMT, Begoña Floria, l’ha presentat aquest matí en roda de premsa i ha explicat que “es tracta d’una nova targeta que es caracteritza pel concepte Smart, no només per la seva tecnologia, sinó perquè fomenta l’estalvi i la sostenibilitat”. I ha afegit “Tarragona és la primera ciutat de l’Estat que posa en marxa aquest servei”. Floria també ha explicat que “es tracta d’una iniciativa encaminada a promoure l’ús del bus municipal com una opció útil, eficient i competitiva i que forma part dels objectius del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, d’aconseguir la convivència entre les diferents de modalitats de transport de la ciutat i reduir el trànsit i millorar la qualitat de vida”.
La T-Avança és una targeta que, entre altres avantatges, no necessita recàrrega, permet a l’usuari beneficiar-se dels preus més baixos en funció del nombre de viatges que realitza i es fa un únic pagament a final de mes. A més, inclou facilitats per a famílies i empreses que disposin de més d’una targeta, ja que s’aplicarà la millor tarifa sumant tots els viatges realitzats mensualment. La nova targeta s’afegeix als abonaments i títols de transport ja existents. La sol·licitud s’ha de fer a través d’Internet a la web de l’EMT (www.emtanemambtu.cat) i la seva emissió té un cost de 3€.
04/09/2013
Rtve.es
04/09/2013
noticiestgn.cat
Pagar el bus a crèdit i amb la millor tarifa
Tarragona 04/09/2013
La Vanguardia
Tarragona implanta en sus autobuses una tarjeta postpago pionera en España
04/09/2013
Diari de Tarragona
Tarragona posa en marxa una targeta de postpagament que permet viatjar amb la millor tarifa possible
04/09/2013
ARTE EN LA PARED DE LA ESTACIÓN
Los asiduos de la estación de autobuses de Tarragona ya se habrán dado cuenta de que hace días que hay un joven que pinta retratos en la pared de la escalera que comunica los andenes. José M. Manero, conocido como Tziqui Artworks, es un artista plástico de Tarragona que contribuye en el proyecto Estació Creactiva. Se trata de un programa de intervenciones artísticas realizadas en la misma estación, en el que participan diversos artistas.
El proyecto es una iniciativa del colectivo Künstainer, una comunidad que promueve el arte contemporáneo en Tarragona.
Desde 2010, Künstainer lleva a cabo este programa, en el que colaboran artistas de distintas disciplinas, cuyo objetivo es invitar al usuario de la estación a reflexionar sobre su entorno cultural y social, haciéndolo participar de manera activa en la obra y convirtiéndolo de esta manera en su protagonista. Esta comunidad de artistas reivindica la diversidad de funciones que pueden acoger las instalaciones comunes como la estación. Su objetivo es estimular la creación ciudadana, promoviendo así la utilización del transporte público.
La primera intervención fue de Unai Reglero con su obra Distorsión Libre, que consiste en un espejo que deforma la imagen del que se mira en él, haciendo que el ciudadano deje de ser un mero espectador e interactúe con la obra. Desde su creación hasta la actualidad han sido ya cinco las creaciones que se han llevado a cabo en el espacio que ofrece la estación de autobuses.
Más información en:
http://www.abc.es/agencias/noticia.asp?noticia=1465477
http://www.diaridetarragona.com/noticia.php?id=5159
Tarragona, 24 de juliol de 2013
SEPARADORS PER EVITAR QUE LA GENT ESTACIONI MALAMENT ALS CARRILS DE CIRCULACIÓ
L’ajuntament de Tarragona vol evitar els cotxes mal aparcats, que ocupen els carrils de circulació, en vies importants de la ciutat. Per això està instal·lant diferents separadors. Ja es poden veure en el primer tram de la rambla, des de la plaça imperial tarraco, i també se’n posaran davant de l’estació de tren.
MT DE TARRAGONA CERTIFICA LA QUALITAT DEL SERVEI
L’alcalde, Josep Fèlix Ballesteros, ha rebut aquest matí de mans de la delegada territorial d’AENOR, Eva Subirà, les certificacions de qualitat ISO 9001:2008 per la gestió empresarial i la ISO 13816:2003 per a les línies 6 i 54 del servei de transport públic de l’Empresa Municipal de Transport (EMT).
L’EMT de Tarragona realitza proves amb un autobús híbrid elèctric que redueix les emissions fins a un 60%
06.06.2013 – 07.29 h
El consistori analitza diferents opcions per millorar la xarxa de transport públic, però no preveu adquirir noves unitats a curt termini
Roger Segura – ACN · ID 715510
Tarragona (ACN).- L’Empresa Municipal de Transports (EMT) de Tarragona posa a prova, des d’aquest dimecres i fins dissabte, un autobús híbrid elèctric amb l’objectiu de comprovar les prestacions d’aquest vehicle, que permet reduir les emissions fins a un 60% respecte de les unitats convencionals. És una de les opcions de millora que s’estan estudiant de cara al futur en la xarxa de transport públic, seguint els objectius del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS). Tot i això, no se’n preveu adquirir cap a curt termini, segons ha reconegut a l’ACN la presidenta de l’EMT, Begoña Floria. L’autobús híbrid disposa de dos motors, un elèctric i l’altre dièsel, que poden funcionar en paral·lel o de forma independent.
El vehicle, cedit per l’empresa IVECO, destaca perquè el motor elèctric entra en funcionament amb l’arrencada i acceleració, és molt silenciós i permet una conducció suau que incideix en la comoditat i en la seguretat dels passatgers, ja que no provoca moviments bruscos durant els canvis de marxa. A més, quan es redueix la velocitat del vehicle, el motor elèctric permet reutilitzar l’energia generada pels frens per carregar les bateries i impulsar l’autobús.
El vehicle inclou espais reservats a persones de mobilitat reduïda en cadira de rodes, plataformes elevadores per a aquest tipus de viatgers, càmeres interiors de videovigilància, monitors d’informació als usuaris, sistema SAE d’ajuda a l’explotació i sistemes de pagament intel·ligent.
Per tal de verificar les seves múltiples prestacions, el vehicle híbrid funciona aquests dies en fase de proves en la majoria de les línies de la xarxa urbana de Tarragona, amb l’objectiu que tots els conductors en puguin comprovar els avantatges del seu ús. Per aquest motiu, els conductors han rebut un manual per conèixer les característiques i funcionament del nou vehicle. De moment, els resultats són “satisfactoris”.
La presidenta de l’EMT i regidora de Mobilitat, Begoña Floria, ha destacat que aquesta és una de les opcions de millora que s’estan analitzant de cara al futur per treballar en l’estalvi energètic i fer que la flota d’autobusos urbans sigui “més eficient a nivell mediambiental i econòmic”. Aquesta unitat en fase de proves destaca de la resta d’autobusos de Tarragona perquè és de color verd i groc, enlloc dels tradicionals vermell i blanc.
TARRAGONA S’ADHEREIX A LA “RED DE CIUDADES POR LA BICICLETA”
Tarragona ja forma part de la “Red de ciudades por la bicicleta”. El Consell Plenari del passat divendres va aprovar l’adhesió a aquesta entitat que té com a objectiu impulsar la bicicleta com a mitjà de transport al medi urbà i de la qual ja en formen part més de 50 socis que representen a més de 100 ciutats espanyoles.
Entre els principals objectius de la “Red de ciudades por la bicicleta” destaquen:
1. Intensificar la promoció de la bicicleta i desplegar el seu potencial.
2. Desenvolupar estratègies per promoure que les administracions espanyoles implementin de la manera més eficaç la promoció de la bicicleta.
3. Impulsar iniciatives per aconseguir que el desplaçament en bicicleta sigui més segur.
4. Incrementar les infraestructures per a l’ús de la bicicleta i millorar i promocionar les ja existents.
5. Intensificar les vies de col·laboració amb totes les parts implicades, especialment amb qualsevol entitat que promogui un major ús de la bicicleta.
6. Desenvolupar sinergies que afavoreixin la intermodalitat i la multimodalitat entre els municipis de la xarxa i el seu entorn metropolità.
7. Defensar el potencial de la bicicleta com a vehicle silenciós, net i assequible i sostenible davant l’opinió pública i promocionar el seu ús com a eina de mobilitat alternativa al cotxe i al moto en els desplaçaments curts.
Tarragona compta des de l’any passat amb el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible que, durant el seu període de vigència (2012-2017), contempla un seguit d’accions orientades a fomentar i millorar l’ús de la bicicleta i que segueixen les línies de treball que promou la “Red de ciudades por la bicicleta”. La tinent d’alcalde de Mobilitat, Begoña Floria, explica que: “el PMUS té com a principals objectius aconseguir la reducció d’emissions de CO2 provocades pels vehicles de motor i crear espais de convivència entre les diferents maneres de moure’s per la ciutat. La bicicleta és una alternativa saludable i eficient per als desplaçaments curts dintre de la ciutat i en aquesta línia estem treballant”.
En aquest sentit, s’ha iniciat la instal·lació de 100 nous punts per aparcar bicicletes a Tarragona a zones d’equipaments i punts de la ciutat generadors de mobilitat. A més, el aparcaments municipals compten també amb espais reservats per a les bicis. Al mateix temps, el Consell Municipal de la Mobilitat està treballant una proposta d’ubicació de zones 30 al centre de la ciutat que permeten augmentar la seguretat de vianants i ciclistes i millorar la convivència entre els diferents tipus de mobilitat. Aquesta mesura ja s’aplica a Ciutat Jardí i en molts carrers de la Part Alta. Els estudis del PMUS apunten que un 0.2% dels desplaçaments que es fan a la ciutat són en bicicleta, mentre que en vehicle privat suposen el 52%, a peu un 38.1% i amb l’EMT un 9.7%.
Tarragona, 18 de febrer de 2013